Într-un sistem de învățământ în continuă evoluție, Ministerul Educației a decis să implementeze schimbări radicale în evaluarea elevilor, cu începere din anul școlar 2025-2026. Astfel, profesorii nu vor mai aplica note și evaluări pe baza criteriilor actuale, ci pe baza standardelor naționale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu și mod de pregătire. Nerespectarea acestor standarde va fi considerată abatere disciplinară pentru cadrele didactice.

Obligațiile profesorilor conform Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar – ROFUIP 2024

Conform articolului 101, alin 3 din ROFUIP 2024, începând cu anul școlar 2025-2026, toate evaluările se vor realiza pe baza standardelor naționale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu și mod de pregătire. Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare va elabora standardele pentru disciplinele din învățământul primar, gimnazial și liceal, filierele teoretică, vocațională și tehnologică.

Transferul prevederilor din Legea 198/2023 în ordinul de ministru

Potrivit edupedu.ro, Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar – ROFUIP 2024 marchează transferul prevederilor din Legea 198/2023 în ordinul de ministru. Cu toate acestea, Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare precum și Centrul Național de Învățământ Tehnologic și Tehnologic Dual nu au fost încă înființate de Ministerul Educației.

Sancțiunile pentru profesorii care nu respectă standardele naționale de evaluare

Conform Legii Educației, cadrele didactice care nu evaluează conform standardelor naționale de evaluare vor fi supuse unor sancțiuni disciplinare în funcție de gravitatea abaterilor. Acestea pot include avertisment scris, reducerea salariului de bază cu până la 15% pentru o perioadă de 1-6 luni sau chiar desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.

Astfel, implementarea standardelor naționale de evaluare în sistemul de învățământ vine ca un pas important către o evaluare mai obiectivă și transparentă a elevilor, contribuind la îmbunătățirea calității actului educațional.