Se apropie termenul limită pentru depunerea Declarației unice 2024 (Formular 212). Dacă ai venituri din activități independente, chirii, dobânzi bancare, dividende, criptomonede, meditații, videochat etc. află că luni – 27 mai este termenul limită atât pentru depunere cât și pentru plata impozitului pe venit și contribuțiilor (CAS și CASS).
Declarația (formularul inteligent) se găsește pe site-ul ANAF, iar după descărcare trebuie să o deschideți cu Adobe, nu direct din browser, altfel nu va putea fi completată. Se depune și fizic, pentru cine vrea să se deplaseze la ghișeu, dar soluția mai simplă este prin Spațiul Privat Virtual (SPV).
Despre modul de completare, HotNews.ro a realizat cu ajutorul consultantului fiscal Cornel Grama un ghid video foarte detaliat și te invităm să-l parcurgi înainte de a trece la treabă, dacă ai nelămuriri.
Ce trebuie să știi despre plafoanele pentru CAS și CASS
Salariul minim luat în calcul în 2024 pentru veniturile aferente anului 2023 este de 3.000 de lei (chiar dacă în cursul anului a fost mărit salariul minim la 3.300 lei, lucru confirmat chiar și de ANAF). Așa cum veți vedea și în Declarația unică, pentru plata contribuțiilor la sănătate și la pensie vor fi plafoanele de mai jos.
Pentru plata CASS:
- 18.000 lei
- 36.000 lei
- 72.000 lei
Pentru plata CAS:
- 36.000 lei
- 72.000 lei
Dacă ai venituri între 18.000 – 36.000 lei/an, atunci CAS este zero (e opțional), dar trebuie să plătești CASS de 1.800 lei.
Dacă ai venituri între 36.000 – 72.000 lei/an, atunci CAS este 9.000 lei, iar CASS de 3.600 lei.
Dacă ai venituri mai mari de 72.000 lei/an, atunci CAS este 18.000 lei, iar CASS 7.200 lei.
Impozitul pe venit rămâne același: 10%
Cum se plătesc impozitul pe venit și contribuțiile la sănătate și pensie
Dacă nu ai cont pe Ghișeul.ro, atunci se recomandă transferul banilor în contul Trezoreriei de care aparții.
Adică nu există un cont unic în care plătește toată lumea. Prima dată trebuie să vezi de care Trezorerie aparții. Pentru asta este un link special de pe site-ul ANAF (click pentru a deschide).
Următorul pas este identificarea contului în care vei face plata. Practic, este vorba despre un alt link de pe site-ul ANAF: o listă a conturilor IBAN (click pentru a deschide).
Acolo, în acea mare listă de IBAN-uri, trebuie să cauți contul 5504.
Mai este și posibilitatea să mergi fizic și să plătești direct la ghișeu, dacă ți se pare prea complicat să cauți contul în care trebuie să plătești taxele.
Ce să faci dacă nu ai bani să plătești
Dacă nu ai bani pentru că au intervenit diverse urgențe și ești un bun contribuabil, atunci există o soluție. Asta ca să eviți un eventual împrumut bancar, care te costă mai mult: atât dobânda ceva mai ridicată, precum și comisioanele aferente.
Există un credit fiscal pe care îl poți accesa. Nu este destinat doar firmelor, ci și persoanelor fizice. ANAF nu promovează această facilitate, deși este folositoare pentru cei aflați în dificultate. Este vorba despre eșalonarea la plată în formă simplificată.
Practic, trebuie să depui la ANAF un formular (D7), iar acele impozite și contribuții le vei returna în rate timp de maxim 12 luni (poți alege o perioadă mai scurtă, dacă vrei). Dobânda este de 0,02%/zi, adică 7,3% pe cele 12 luni: sub cele bancare de peste 8%.
ANAF ar trebui să vă soluționeze cererea în 5 zile lucrătoare.
Ca persoană fizică, trebuie ca suma pentru care ceri eșalonarea să nu fie mai mică de 500 lei. La firme, minimul este 5.000 de lei.
Pentru a beneficia de eșalonarea la plată trebuie, printre altele:
- să depui o cerere la organul fiscal, la care se poate anexa graficul de eșalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eșalonare;
- să nu înregistrezi obligaţii fiscale restante cu o vechime mai mare de 12 luni anterioară datei depunerii cererii şi nestinse la data eliberării certificatului de atestare fiscală (atestatul va fi eliberat de ANAF în 5 zile de la depunerea cererii).