România se confruntă cu o situație în care încărcarea unei mașini electrice la o stație publică este mai scumpă decât în țările din vestul Europei.
Prețurile ridicate ale energiei electrice și investițiile considerabile din domeniu sunt principalele motive pentru această discrepanță. Cu toate acestea, există alternative mai accesibile, cum ar fi încărcarea la priză acasă.
Mașini electrice: o alegere costisitoare la stațiile publice
Un exemplu elocvent este dat de un tânăr șofer din Brașov, care, deși optează pentru prizele cu încărcare rapidă, plătește aproximativ 100 de lei pentru un plin care îi asigură o autonomie de aproximativ 250 de kilometri. Costurile unei încărcări pot varia însă în funcție de stația aleasă, fapt ce poate face transportul electric să fie mai scump decât utilizarea benzinei în anumite situații.
În comparație cu alte țări europene, România se situează la polul opus în ceea ce privește costurile încărcării unei mașini electrice la stațiile publice. Dacă în Ungaria, Polonia sau Spania prețurile sunt mai accesibile, în țara noastră prețul mediu pentru încărcarea unei Dacia Spring ajunge la 11,38 euro, asigurând o distanță de 108 kilometri.
Investiții și prețuri justificative
Operatorii rețelelor de încărcare susțin că prețurile ridicate se datorează investițiilor considerabile pe care le fac în dezvoltarea hub-urilor și a infrastructurii necesare pentru încărcarea mașinilor electrice. Mai mult decât atât, costul crescut al energiei electrice și instabilitatea producției de energie din țară contribuie și ele la majorarea prețurilor.
Ministerul Energiei aduce precizări în ceea ce privește prețul energiei electrice achiziționate de operatorii stațiilor de încărcare, care este plafonat la 1,3 lei pe kilowat oră.
Cu toate acestea, aceștia au libertatea de a revinde energia la prețurile dorite către utilizatorii finali, aspect ce poate influența în mod direct costul pentru încărcarea mașinilor electrice la stațiile publice.
În ciuda prețurilor mai ridicate la stațiile publice, mulți șoferi aleg să investească mai mult pentru a reduce timpul de încărcare, renunțând astfel la alternative mai economice, cum ar fi încărcarea la priză acasă.
Timpul va arăta dacă România va reuși să optimizeze costurile de încărcare pentru mașinile electrice sau dacă va rămâne în continuare o destinație costisitoare pentru proprietarii acestor vehicule ecologice.